Memory Alpha
Tommy "Tiny" Lister, Jr.
Klaang.jpg
Personage: Klaang
Geboortedatum: 24 juni 1958
Geboorteplaats: Compton, Californië, V.S.
IMDb profiel

Thomas Duane "Tiny" Lister, Jr., geboren op 24 juni 1958, speelde Klaang, de eerste Klingon die de mensheid tegenkwam, in de Star Trek: Enterprise pilot aflevering "Broken Bow". Hij was de tweede World Wrestling Entertainment superster die in Star Trek optrad, na The Rock en gevolgd door Big Show.

Lister was een voormalige professionele worstelaar die de artiestennaam "Zeus" gebruikte (ook in een aantal van zijn films). Hij is bekend voor zijn rol van Deebo in de komedie Friday (1995) en het vervolg Next Friday (2000). Hij speelde ook president Lindberg in de science fictionfilm The Fifth Element (1997, met Sonita Henry). Ook had hij rollen in The Set Up (met Mark Rolston), Jackie Brown (1997, met Denise Crosby) en Little Nicky (2000, met Clint Howard).

Hij maakte zijn filmdebuut in 1985 in de thriller Runaway Train, waarin ook John Bloom, Loren Janes en Don Pugsley speelden. Andere films zijn onder meer 8 Million Ways to Die (1986, met Vyto Ruginis, Rosalind Ingledew en Victor Rivers), Blue City (1986, met Paul Winfield, David L. Crowley, Allan Graf en Paddi Edwards), Armed and Dangerous (1986, met Jonathan Banks en Nicholas Worth), Extreme Prejudice (1987, met Clancy Brown en Jimmy Ortega), Beverly Hills Cop II (1987, met Dean Stockwell en Ronny Cox) en The Night Before (1988, met Wren T. Brown en Jimmie F. Skaggs)

In de jaren '90 speelde hij onder meer in Universal Soldier (1992, met Leon Rippy en Lilyan Chauvin), Trespass (1992, met William Sadler), The Meteor Man (1993, met Frank Gorshin, Wallace Shawn en Deborah Lacey), Hologram Man (1995, met Derek McGrath), Don Juan DeMarco (1995, met Franc Luz) en Things To Do in Denver When You're Dead (1995, met Christopher Lloyd en Bill Cobbs). Recentelijk heeft hij rollen gehad in Austin Powers in Goldmember (2002, met Clint Howard), Confidence (2003, met Leland Orser), One Night with the King (2006, met John Rhys-Davies) en The Dark Knight (2008, met Andrew Bicknell, Danny Goldring en Keith Szarabajka).