FANDOM

Baner rozbudowa

Ten artykuł jest
obecnie rozbudowywany

The Child - scena tytułowa
Serial: TNG
Sezon: 2x01
Tytuł: The Child
Polskie tytuły: Dziecko
Data pierwszej emisji: 21 listopada 1988
Numer produkcyjny: 40272-127
Rok: 2365
Data gwiezdna: 42073.1
Scenariusz: Jaron Summers, Jon Povill, Maurice Hurley
Reżyseria: Rob Bowman

Enterprise-D przewozi próbki niebezpiecznego wirusa, doradca Deanna Troi zachodzi zaś w niespodziewaną i bardzo osobliwą ciążę.

PodsumowanieEdytuj

PrologEdytuj

Enterprise-D kończy właśnie spotkanie z USS Repulse, którego wahadłowiec opuszcza hangar statku. Pożegnawszy się z dowódcą Repulse, komandor Riker przechodzi do gabinetu kapitana Picarda, by poinformować go o udanym transferze doktor Pulaski na pokład. Porucznik Geordi La Forge, świeżo awansowany na starszego mechanika, opowiada kapitanowi o zaprojektowanym przez siebie systemie modułów izolacyjnych na próbki niezwykle zakaźnego wirusa, którego Enterprise ma za zadanie odebrać z ‘Aucdet IX. Otoczone polem ochronnym moduły zawarte będą w większym zasobniku w celu zabezpieczenia przed uwolnieniem się wirusów. Przed udaniem się z powrotem do pracy nad swoim wynalazkiem, Geordi ostrzega, że z racji potrzeby powielenia modułu 512 razy, konieczne będzie przekierowanie mocy z reaktora warp na replikatory, co zaskutkuje dostępnością wyłącznie silników impulsowych przez kilka godzin.

The Child - tajemnicza energia

Tajemnicza energia na Enterprise

Po powrocie na mostek, komandor Riker prosi obsługującego ster Wesleya Crushera o obranie kursu na ‘Aucdet IX. Wówczas pracujący przy stanowisku naukowym komandor porucznik Data zauważa nietypowe wahania energii ze źródłem na rufie. Obecny już w maszynowni Geordi sprawdza sytuację, nie widzi jednak nieprawidłowości. Tymczasem tajemnicza forma energii przemierza pokłady Enterprise, by ostatecznie wejść w ciało śpiącej doradcy Deanny Troi.

Akt IEdytuj

W jednej z ładowni Geordi sprawdza stan systemu modułów izolacyjnych, których zadaniem będzie zabezpieczenie mających posłużyć jako podstawy do wynalezienia antidotum wirusów podczas transportu do układu Rachelis opanowanego przez epidemię plazmozy. Na mostku kapitan Picard prosi Datę o zweryfikowanie listy próbek wirusów, gdy tylko ją otrzymają, wspólnie z doktor Pulaski, z przypomnieniem sobie imienia której kapitan ma przez chwilę problem. Picard wyraża przy okazji zdziwienie brakiem meldunku gotowości do służby ze strony nowego głównego oficera medycznego Enterprise, dzwoni zatem do ambulatorium. Gdy okazuje się, że doktor Pulaski zdążyła już trafić do kantyny, Dziesiątego Dziobowego, kapitan postanawia osobiście po nią pójść. W turbowindzie spotyka Wesleya, który mówi, że ciężko mu będzie opuścić Enterprise. Picard przekonuje, że jego matka, Beverly Crusher, na pewno też nie podjęła decyzji o objęciu dowodzenia w Departamencie Służby Zdrowa Gwiezdnej Floty z łatwością, zmiany przydziału stanowią jednak nieodłączną część służby.

The Child - płód Deanny

Dr Pulaski i płód Deanny

Po dotarciu do Dziesiątego Dziobowego kapitan, z pomocą obsługującej bar Guinan, lokalizuje doktor Pulaski siedzącą przy stoliku z doradcą Deanną Troi. Picard natychmiast strofuje główną oficer medyczną za nieprzestrzeganie regulaminu, ta jednak prosi go jednak o posłuchanie, co ma do przekazania. Chwilę później kapitan zwołuje naradę w sali obserwacyjnej, podczas której krótko przedstawia doktor Pulaski, przede wszystkim jednak informuje zgromadzonych Rikera, Datę i podporucznika Worfa, że doradca Troi jest w ciąży. Gdy Riker wyraża zdziwienie tą informacją, Deanna potwierdza, że dla niej było to również zaskoczeniem. Doktor Pulaski przedstawia niespotykany charakter ciąży, podparty niezwykle szybkim rozwojem płodu, który ma obecnie kilka tygodni, mimo iż do zapłodnienia doszło prawdopodobnie zaledwie przed 11 godzinami. Choć standardowy rozwój płodu u Betazoidów trwa 10 miesięcy, doradca prawdopodobnie urodzi już w ciągu 36 godzin. Spytana przez Rikera o ojca dziecka, Deanna opisuje jak zeszłej nocy poczuła pewną ‘obecność’ w swoim ciele. Doktor Pulaski dodaje, że płód nie wykazuje śladów jakiegokolwiek innego materiału genetycznego, niż ten matki. Między oficerami rozpoczyna się dyskusja na temat dalszych działań. Z racji potencjalnego zagrożenia dla statku, Worf nalega na przerwanie ciąży. Gdy Data zauważa, że takie działanie uniemożliwiłoby zbadanie potencjalnie nowej formy życia, Klingon przekonuje o skuteczności poaborcyjnych badań laboratoryjnych. Komandor Riker pyta doktor Pulaski o ryzyko dla doradcy Troi w razie usunięcia ciąży, wówczas Deanna jednak zapowiada, że planuje urodzić dziecko. Picard kończy zatem debatę.

Akt IIEdytuj

Po dotarciu Enterprise do ‘Aucdet IX, kapitan nawiązuje łączność z komandorem porucznikiem Hesterem Dealtem, nadzorcą medycznym ze Stacji Analiz Departamentu Służby Zdrowia Gwiezdnej Floty, który jak najszybciej chce rozpocząć osobistą inspekcję modułów izolacyjnych na statku. Picard prosi w zamian o szczegółową listę próbek wirusów. Podczas gdy inspektor bada system zaprojektowany przez Geordiego, Data udaje się do ambulatorium, by razem z doktor Pulaski przeanalizować wykaz wirusów. Po drodze android spotyka jednak na korytarzu Deannę, której poród powoli się rozpoczyna. Data zaprowadza ją zatem do ambulatorium, powiadamiając przy okazji Worfa o konieczności przysłania ochrony z tej okazji, wedle rozkazu kapitana. Przygotowując Deannę do porodu, doktor Pulaski wspomina o zwyczajowej obecności ojca podczas tak ważnego wydarzenia, na co zafascynowany Data oferuje swoją pomocną dłoń. Katherine krytykuje go, oznajmiając, że przyszła matka potrzebuje ludzkiego ciepła, nie zaś ‘zimnej technologii’, doradca Troi prosi jednak androida, by jej towarzyszył. Poród przebiega bardzo gładko i bezboleśnie, ku zdziwieniu Deanny i samej doktor Pulaski, w międzyczasie do sali przybywają Worf z kilkoma oficerami ochrony oraz komandor Riker, przyglądający się zajściu z oddali. Katherine podaje noworodka matce, ta zaś nadaje mu imię Ian Andrew, po swoim ojcu.

The Child - poród

Po porodzie

Następnego dnia doktor Pulaski przychodzi po raz pierwszy na mostek, by porozmawiać z kapitanem o Deannie. Katherine oznajmia brak jakichkolwiek oznak ciąży czy oznak przebytego porodu u doradcy, co tym bardziej podkreśla specyficzny charakter całej sytuacji. Picard postanawia zatem odwiedzić Deannę i nowego pasażera statku. Gdy wraz z doktor Pulaski wchodzą do kwatery doradcy, ich oczom ukazuje się czteroletni chłopiec zamiast jednodniowego niemowlęcia. Mały Ian nagle przemawia, zapewniając, że nie ma powodu do obaw.

Akt IIIEdytuj

The Child - pojemnik na szczepionki

Riker i La Forge na tle pojemnika na wirusy

Akt IVEdytuj

The Child - 10 Forward

Guinan i Wesley w Dziesiątym Dziobowym

Akt VEdytuj

The Child - Ian po śmierci

Ian po śmierci

Pamiętne cytatyEdytuj

"Ambulatorium, mówi kapitan."
"Tu ambulatorium."
"Jest tam doktor Pulaski?"
"Nie, pani doktor jest w Dziesiątym Dziobowym."
"Dziękuję."
"Tak jest."
"[do Rikera:] Ledwie tu trafiła, a już znalazła bar."

- Picard oraz nieznany oficer medyczny, o nowym głównym oficerze medycznym Enterprise

"Kapitanie. Proszę robić, co tylko uzna pan za konieczne dla dobra statku i załogi. Ale proszę wiedzieć, że urodzę to dziecko."

- Deanna Troi o swojej niespodziewanej ciąży

Dodatkowe informacjeEdytuj

Scenariusz i produkcjaEdytuj

FabułaEdytuj

Odnośniki Edytuj

Linia czasowa : 2365 rok, XXIV wiek

Kartografia : 'Aucdet IX, Rachelis

Gatunki : ludzie, Betazoidzi, Klingoni, androidy

Statki kosmiczne : Enterprise-D, Repulse

Pozostałe : ciąża, plazmoza, epidemia

ObsadaEdytuj

Gościnna obsadaEdytuj

Specjalna gościnna rolaEdytuj

Poprzedni odcinek:
The Neutral Zone
Star Trek: Następne Pokolenie
Season 2
Następny odcinek:
Where Silence Has Lease